Vislatvijas Ēnu dienas ietvaros 4. aprīlī Latvijas Nacionālais arhīvs (LNA) vēra durvis struktūrvienībās Rīgā, Liepājā, Jēkabpilī, Rēzeknē, Daugavpilī un Alūksnē un aicināja savas “ēnas” – divdesmit četrus vecāko klašu skolēnus no dažādām Latvijas pilsētām – iepazīties ar darbu arhīvā. Tālākie braucēji no Valmieras, Engures, Rēzeknes, Dobeles, Jelgavas un Siguldas uz Rīgu devās jau agrā rītā stundā.
Ēnas izmantoja iespēju iepazīties ar 15 dažādām LNA pārstāvētām profesijām un amatiem, tā rodot priekštatu par darbu dažādās LNA struktūrvienībās un glabātavās un nacionālā dokumentārā mantojuma restaurācijas un digitalizācijas procesos.
Ēnu diena iesākās ar kopīgu tiešsaistes tikšanos, kur LNA direktore Māra Sprūdža un Latvijas Valsts vēstures arhīva arhīva eksperts Guntis Vāveris iepazīstināja skolēnus ar to, kas ir arhīvs, ar tā uzdevumiem un vēsturi laiku lokos, ar arhīva struktūrvienībām un to, kādu profesiju darbinieki šeit strādā.
Skaidrojot vēlmi “Ēnu dienā” iepazīties ar LNA, skolēni kā galveno minēja interesi par vēsturi, iespēju “redzēt senus dokumentus”, iepazīt restauratoru darbu, “redzēt, kā glābj senus dokumentus un grāmatas” un “izjust vēstures garu”. Vairāki jaunieši norādīja tieši uz iespēju ielūkoties dokumentu restauratoru ikdienā. Jaunieši iesniegumos minēja ieinteresētību “uzzināt, kā profesionāli digitalizē fotogrāfijas un kinolentes” un “no kā sastāv digitalizētāja arhīvista darbadiena, pienākumi”. Runājot par fotogrāfiju saglabāšanu, jaunieši interesējās par fotogrāfiju – gan digitālo, gan analogo – saglabāšanu, norādot, ka “svarīgi ir saglabāt dažādas liecības no cilvēku ikdienas un vēsturiskās vērtības”.
Lai “Ēnu diena” skolēniem būtu piepildītāka un iespaidiem bagātāka, pēc sarunas ar LNA direktori un LNA struktūrvienību vadošajiem speciālistiem viņi devās ekskursijās uz LNA lasītavām un glabātavām, kā arī ielūkojās LNA Dokumentu restaurācijas nodaļā un iepazinās ar tās ikdienas darba niansēm un specifiku. Jaunieši, uzdot jautājumus, visvairāk interesējās par digitalizāciju, restaurāciju, mākslīgā intelekta un teksta atpazīšanas programmu izmantošanu arhīva darbā.
Ēnu dienas noslēgumā jaunieši atbildēja uz viktorīnas jautājumiem par Ēnu dienā LNA redzēto un uzzināto. Ilgāk LNA aizkavējās tie jaunieši, kas bija saņēmuši uzdevumus intervēt savus Ēnu devējus par pieredzi, darba specifiku un izglītību. LNA darbinieki nenogurstoši un ar aizrautību stāstīja par darbu LNA un to, kas viņiem patīk un sagādā gandarījumu.